Bekymringspostkasse

Som borger i Viborg Kommune kan du nogle gange stå i den situation, at du er bekymret for en ældre medborger og er i tvivl om, hvor du kan henvende dig med din bekymring. Du kan også stå i en situation, hvor du er bekymret for din egen sundhed og trivsel. Det forebyggende team i Viborg Kommune har derfor oprettet en bekymringspostkasse.

Vi håber, at vi med postkassen kan få kontakt til borgere over 65 år, der er udfordret i livet og derfor kan have svært ved at række ud og bede om hjælp. En henvendelse til bekymringspostkassen vil medføre, at en forebyggende medarbejder tilbyder et besøg hos den pågældende borger.

 

Om besøget:

Besøget foregår i borgerens hjem. Vi vil tale om den henvendelse, vi har fået, og hvad der er vigtigt for den enkelte i forhold til sundhed og forebyggelse af sygdom. Vi vil gerne være med til at løse problemer, før de vokser sig store og uoverskuelige.

Vi kan ikke bevillige ydelser, som f.eks. hjemmehjælp og hjælpemidler, men kan vejlede om, hvor borgeren skal henvende sig, og vi kan hjælpe med at få skabt kontakt til de relevante medarbejdere.

Du kan enten ringe eller skrive til os om din bekymring.

 

"Besøget har givet mig større tryghed"

Jeg var gået i stå - ingen penge – man bliver trist. Det er ikke til at overskue hvor og hvem man skal spørge om hjælp. Så kom hende der fra bekymringspostkassen, som min fysioterapeut havde kontaktet. Jeg fortalte om min gigt, ensomhed og pengeproblemer. Heldigvis fandt hun ud af hvem, der var min sagsbehandler på kommunen. Hun gav mig skubbet til selv at gå op på ydelseskontoret og søge hjælp til min tandlægeregning. Sørme om jeg ikke også fik mere i varmetillæg, da jeg endelig fik ringet og talt med Udbetaling Danmark.

Jeg følte mig jo meget alene, så hun fortalte mig om alle de mange aktiviteter, man kan deltage i. Jo hun fik da aktivitetsmedarbejderen til at ringe til mig. Så nu kommer jeg til fredagskaffe og kortspil hver uge – dejligt (67 årig mand, der ønsker at være anonym, henvist til Bekymringspostkassen af behandler)

 

 

70-årig mand henvender sig selv til bekymringspostkassen, da han er bekymret for sin livssituation – ønsker at være anonym:

”Jeg havde mistet min kone og vi har ingen børn. Jeg begyndte faktisk at føle angst og kunne ikke tage mig sammen i hverdagen. Så hørte jeg om disse bekymringsbesøg, som man kan få og ringede til hende, der kan besøge os. Vi fik en god snak om mit liv. Hun hjalp mig til lægen for at få taget de blodprøver, som jeg ikke kunne tage mig sammen til at få taget gennem 1½ år. Så fik hun mig i Ældresagens tryghedsopkald. Det giver en rigtig god tryg start for mig på dagen at tale med et andet menneske. Jeg har fået venner i den lille klub som hun fortalte mig om i byen. Her snakker vi jo om alt mellem himmel og jord. Jeg føler mig ikke så ensom mere ”

 

Kontakt:

Du kan ringe på telefonnummer 20700731 eller skrive en mail til forebyggende@viborg.dk

Du skal være opmærksom på, at hvis du ønsker din henvendelse skal være anonym, må du ikke oplyse dit navn eller telefonnummer, heller ikke i en mail.

Vi vil dog gerne have dit navn og telefonnummer, så vi har mulighed for at tale med dig og kunne stille uddybende spørgsmål til din henvendelse. Vi er fælles om ønsket om at hjælpe en sårbar medborger, og vi besøger kun borgeren, hvis han/hun ønsker det.

Hvis du oplyser dit navn og kontaktoplysninger, og hvis borgeren spørger om det, har vi pligt til at fortælle, hvem der har henvendt sig med sin bekymring.

Et forebyggende hjemmebesøg er et tilbud om støtte. Det er ikke et myndighedsbesøg, og det forebyggende team kan ikke træffe beslutninger.

 

Læs mere i folderen om sårbarhed: Folder om sårbarhed

 

Sidst opdateret: 06.09.2018