Bekymringspostkasse

Forebyggende hjemmebesøg

Som borger i Viborg Kommune kan du nogle gange stå i den situation, at du er bekymret for en ældre medborger og er i tvivl om, hvor du kan henvende dig med din bekymring. Du kan også stå i en situation, hvor du er bekymret for din egen sundhed og trivsel. Det forebyggende team i Viborg Kommune har derfor oprettet en bekymringspostkasse.

Formål med bekymringspostkassen

Det forebyggende team i Viborg Kommune ønsker, at de med postkassen kan få kontakt til borgere over 65 år, der er udfordret i livet og derfor kan have svært ved at række ud og bede om hjælp. En henvendelse i bekymringspostkassen vil medføre, at en forebyggende medarbejder tilbyder et besøg hos den pågældende borger. Du har også mulighed for at henvende dig til bekymringspostkassen, hvis du er bekymret for din egen sundhed og trivsel og ønsker at snakke med en forebyggende medarbejder.

Om besøget

Besøget foregår i borgerens eget hjem. Den forebyggende medarbejder vil tale om den henvendelse, teamet har fået, og hvad der er vigtigt for den enkelte i forhold til sundhed og forebyggelse af sygdom. Det forebyggende team vil gerne være med til at løse problemer før de vokser sig store og uoverskuelige.

Det forebyggende team kan ikke bevillige ydelser, som f.eks. hjemmehjælp og hjælpemidler, men kan vejlede om, hvor borgeren skal henvende sig, og den forebyggende medarbejder kan hjælpe med at få skabt kontakt til de relevante medarbejdere.

 

Kontakt Bekymringspostkassen

Du kan enten ringe eller skrive til det forebyggende team med din bekymring:

Du skal være opmærksom på, at hvis din henvendelse skal være anonym, må du ikke oplyse dit navn eller telefonnummer, heller ikke i en mail.

Det forebyggende team vil dog gerne have dit navn og telefonnummer, så de har mulighed for at tale med dig - og kunne stille uddybende spørgsmål til din henvendelse. Vi er fælles om ønsket om at hjælpe en sårbar medborger, og vi besøger kun borgeren, hvis han/hun ønsker det.

Hvis du oplyser dit navn og kontaktoplysninger, og hvis borgeren spørger om det, har det forebyggende team pligt til at fortælle, hvem der har henvendt sig med sin bekymring.

Et forebyggende hjemmebesøg er et tilbud om støtte. Det er ikke et myndighedsbesøg, og det forebyggende team kan ikke træffe beslutninger.

 

Sidst opdateret: 16.01.2018